Aktuelles

Deutsch-französische Winterschule 2025

Deutsch-französische Winterschule 
„Die Welt als Polyphonie. Referenz und Indexikalität in der Musik und in den Sozialwissenschaften“

1.-6. Dezember 2025 im Humboldt Forum und im Centre Marc Bloch in Berlin

Die Deutsch-französische Winterschule richtet sich an Masterstudierende, Doktorand*innen und Postdoktorand*innen aller Geistes- und Sozialwissenschaften.

Kontakt: Prof. Dr. Michael Fuhr

Die Bewerbungsfrist endet am Freitag, den 7. November 2025

Veranstaltungsarchiv

2025:

Gastvortrag, Dienstag, 25. November 2025, 12 Uhr
Senatssaal, Loebensteinstraße 2-4 (3. OG)
Chinese Music Archaeology: Past, Present, and the Future
Assoc. Prof. Wang Xidan (Shanxi University, China)

Chinese music archaeology begins with Mr. Liu Fu’s (刘复,1891-1934) testing of musical instruments such as Bianzhong (编钟) and Bianqing (编磬) in the Royal Palaces of the Qing Dynasty in the 1930s. About forty years later, the unearthed 125 pieces of musical instruments from the Tomb of Maquis Yi of Zeng (曾侯乙) in Hubei Province accelerated the establishment of this new direction. Nowadays, music archaeology was considered as a branch of ancient Chinese history of music. Its objects are artifacts and sites remain from the ancient China (from the prehistoric times to the Qing Dynasty). It aims at to solve the questions about ancient Chinese music history through approaches like archaeological typology, musical literature research, ethnomusicology (or musical anthropology) and so on. However, with the deep and refine of the research from the different directions of Chinese musicology, especially related to the development of ancient Chinese music history, a new trend was more and more exposed that how to have another look on Chinese music among the global ancient world. This perspective let Chinese scholars to pay more attention on music archaeological achievements outside the country and seek for international cooperation with foreign researchers, scholars and even musicians, not only for rethink and revalue the gain and loss of Chinese ancient music, but also to find near or far relations with other people and cultures in the ancient times. 


Veranstaltungen im Rahmen des 15. International Doctoral Workshops in Ethnomusicology:

Dienstag, 24. Juni 2025, 10:00 Uhr
Senatssaal, Loebensteinstraße 2-4 | Eintritt frei
Taiwanese Indigenous Polyphonic Music, Aesthetic Behavior, and Social Practices
Pre-Workshop Session mit Prof. Xin-Yi Wei 
(Taipei National University of the Arts, Taiwan).

Donnerstag, 26. Juni 2025, 16:15 Uhr
Center for World Music, Timotheusplatz/Schillstr., 31141 Hildesheim | Eintritt frei
Sing to Connect: Taiwan as a Crossroad of Sonic Encounters

Keynote Lecture von Prof. Dr. Chun-Bin Chen 
(Taipei National University of the Arts, Taiwan).

Programm des 15th International Doctoral Workshop in Ethnomusicology 


2024:

20. März 2024, 18 Uhr, Villa Seligmann
(in Kooperation mit dem EZJM)

GOLDENE ZEITEN
Ein einzigartiger Einblick in die Musikalität der orthodoxen chassidischen Gemeinde in Brooklyn mit anschließendem Salongespräch
Weitere Informationen (ausführlicher Flyer)

6. März 2024, 19 Uhr, Kammermusiksaal Plathnerstraße | Eintritt frei
NUR NICHT DIE FASSUNG VERLIEREN
Ein Gesprächskonzert mit Liedern von Richard Strauss, Paul Hindemith und Erich Wolfgang Korngold (Studierende der Liedgestaltungsklasse Jan Philip Schulze)
Das Konzert findet im Rahmen der internationalen Spring School "Musikedition zwischen Aufführungspraxis und Wissenschaft: Interessen, Konzepte, Entwicklungen" statt, die vom 6.-9. März 2024 im fmg stattfindet unter der Leitung von Ina Knoth, Gabriele Groll (Korngold-Ausgabe Rostock) und Sebastian Bolz (Strauss-Ausgabe München).

Konferenzberichte

 

Research Hub: Veranstaltungen & News

Veranstaltungskalender der HMTMH

Link zum Veranstaltungskalender

Zuletzt bearbeitet: 02.12.2025

Zum Seitenanfang